Home Programma Programma 2017

Clubavond 8 februari 2017

De ene microfoon is de andere niet.

Verslag clubavond van : 08-02-2017
Onderwerp   : Gebruik van geluid bij de film
Verslag         : Jan van der Steen

Avondvoorzitter   : Jan van der Steen
Afgemeld              : Noud, Wally, Frans Hellings en Cees Leijnse
Aanwezig              : 9 leden

Mededelingen:

  • Even na 20.00 uur opende Jan de avond. Hij heette de aanwezigen van harte welkom.
  • Het was de bedoeling dat Wally terug kwam op de film “Touching the Void”, die hij vorige clubavond liet zien. Wally zou de “making of” vertonen en nog even napraten over de film. Echter Wally moest door privéomstandigheden helaas op het laatste moment afzeggen. We houden de nabespreking tegoed.
  • Verder waren er geen mededelingen.
 

­­­­­­

Geluidsapparatuur en hulpmiddelen

Jan had een tafel vol geluidmateriaal uitgestald. Het geluid komt bij de film meestal op de tweede plaats. We gaan deze avond eens kijken hoe we dat kunnen verbeteren en welke microfoon en andere attributen we daarvoor kunnen gebruiken.

De avond begon met een PowerPoint presentatie over de verschillen in microfoons en welke het best geschikt zijn om te worden gebruikt bij de film.

Jan liet zien dat de ene microfoon niet de andere is en gaf aan waarom de ene wel en de andere minder geschikt is voor de film. Elke microfoon zet de luchttrillingen van het geluid om in elektrische spanningsvariaties. Hoe dat gebeurt hangt af van de soort microfoon. Hoe beter de omzetting plaatsvindt hoe beter de microfoon is.

Om het geluid zonder plop of wind in de film te kunnen gebruiken hebben we een plopkap, studiokap of windshield nodig.

Vervolgens gingen we kijken welke microfoons er allemaal zijn en hoe we de microfoons in kunnen delen naar gebruiksdoel. De ene microfoon kan overal
gebruikt worden, de andere bv. alleen in een geluidstudio. We zagen dat voor de film de Dynamische microfoon, de Electretmicrofoon de knoopsgatmicrofoon; de richtmicrofoon de headset en de tafelmicrofoon naast de ingebouwde cameramicrofoon het meest worden gebruikt.

Ook is het mogelijk om een zendermicrofoon te gebruiken. Dat kan op twee manieren, namelijk:

  • Doordat in de microfoon en kleine zender zit, die opgevangen wordt door een ontvanger die aangesloten is op de camera.
  • Of doordat het signaal van een (knoopsgat-) microfoon naar een zender gaat, die het signaal naar de op de camera aangesloten ontvanger zendt.

Jan liet daarbij zijn eigen “RodeLink filmmaker kit” zien en demonstreerde die later ook terwijl die aangesloten was op de camera. We konden het resltaat meteen via de koptelefoon horen.

Tot slot keken we even naar mono en stereo en de verschillende connectoren en de verloopstekkers daarbij.

Na de pauze liet Jan een filmpje zien waarin de “RodeLink Filmmaker Kit” versus de “Sennheiser G3”. Hierin zagen en hoorden we dat beide sets qua geluidskwaliteit hetzelfde resultaat geven, terwijl de RodeLink set ongeveer € 100,- goedkoper is.

Ook zagen we een filmpje over de 5 manieren waarop een Zoom H1 opnameapparaat kan worden gebruikt, namelijk:

1e met een knoopsgatmicrofoon erop aangesloten
2e als opnameapparaat op statief;
3e met plopkap als draadloze interviewmicrofoon;
4e als draadloze hengelmicrofoon;
5e om het geluid van een externe microfoon op te nemen

Geluidsmanipulatie

Tot slot liet Jan in “Audicity” zien hoe we het stemgeluid het gemakkelijkst kunnen verbeteren en hoe we mono geluid kunnen dupliceren en omzetten naar stereospoor.

Iets vóór 22:30 uur werd de avond afgesloten en na het opruimen van alle spullen gingen we weer huiswaards.

Noot: LAS-leden vinden de complete documentatie van de onderwerpen Microfoon en Audacity op Dropbox\LAS\Cursussen\Geluid